سینما «آزادی» كه این روز ها با تحریم شورای صنفی نمایش برای اكران فیلم های جدید روبرو شده است، در فصل بهار گذشته توانسته ۱۶.۶ درصد از كل فروش سینماهای پایتخت را به خود اختصاص دهد و این درحالی است كه این پردیس سینمایی تنها ۶.۲ درصد از كل فضای سینمایی پایتخت را تشكیل داده است.

حوزه هنری پس از برخی اعتراض ها و حواشی دو فیلم (گشت ارشاد و زندگی خصوصی) را كه مجوز نمایش از وزارت ارشاد دریافت كرده بودند، در اكران نوروزی از پرده تمامی سالن های تحت مدیریتش در تهران و شهرستان ها پایین آورد و اعلام كرد كه از این پس در راستای سیاست های جدیدش برای اكران فیلم های سینمایی، تعدادی از آثار را اكران نخواهد كرد.

در ادامه همین سیاست ها كه موجب اعتراض بسیاری از تهیه كنندگان، شورای صنفی نمایش و سازمان سینمایی شد، حوزه هنری اعلام كرد كه «پس كوچه های شمرون» را اكران نمی كند و همین امر، اختلاف نظر ها را در میان شورای صنفی نمایش و حوزه هنری شدیدتر كرد. به همین دلیل و برای مقابله با این اقدام، شورای صنفی اعلام كرد كه دیگر به سینماهای متعلق به حوزه هنری حواله اكران نمی دهد.

اما از ابتدایی كه بحث تحریم سینما «آزادی» به عنوان شاخص ترین سینمای حوزه هنری مطرح شد، بسیاری از كارشناسان بر این باور بودند كه این اقدام بیش از آنكه به حوزه هنری ضربه بزند، باعث خسارت تهیه كنندگان فیلم هایی می شود كه در این وانفسای اكران، دل به دریا زده و فیلم خود را روی پرده فرستاده اند.

اما شورای صنفی نمایش نه تنها بر تصمیم خود مبنی بر محرومیت این سینما از دریافت حواله فیلم های جدید اصرار ورزید بلكه حتی در هنگام نمایش «شور شیرین» بحث تغییر سرگروهی از این سینما به پردیس «اریكه ایرانیان» را هم مطرح كرد تا عمق اختلافات ایجاد شده، بیش از پیش نمایان شود.

سینما «آزادی»، ۶.۲ درصد از فضای سینمایی پایتخت را دراختیار دارد و توانسته است در فصل بهار امسال ۱۶.۶ درصد از كل فروش سینماهای تهران، حدود ۱۰ درصد از فروش سینماهای كل كشور و حدود ۱۵ درصد از تعداد مخاطبان بهاره پایتخت را به خود اختصاص دهد

×× ۱۷ درصد فروش در ۶ درصد از فضای سینمایی تهران!

خبرنگار ایسنا برای روشن شدن میزان تاثیر فروش این سینما بر مجموع فروش فیلم ها در پایتخت و كل كشور، گزارش پیش رو را با استفاده از آمار های دریافت شده از سینما و همچنین مقایسه این آمار با مجموع فروش فصل بهار كه چندی قبل در این خبرگزاری منتشر شده بود، تنظیم و به امید آنكه این گزارش بتواند كمكی به تصمیم گیری بهتر درباره پرفروش ترین سینمای كشور كند، آن را منتشر می كند.

بر اساس اطلاعات موجود، حدود ۸۰ سالن سینمایی در تهران فعالیت می كنند كه البته بخشی از آنها فروش بسیار ضعیفی دارند. در این میان سینما «آزادی» با در اختیار داشتن پنج سالن سینمایی، حدود ـ ۶.۲ درصد از كل فضای سینمایی پایتخت ـ را به خود اختصاص داده است.

بر اساس گزارش چند روز قبل ایسنا، سینماهای تهران با احتساب افزایش قیمت بلیت در فصل بهار، توانسته بودند حدود شش میلیارد تومان فروش داشته باشند و این در حالی است كه یك ششم این رقم یعنی یك میلیارد تومان از فروش كل آنها، متعلق به پردیس سینمایی «آزادی» بوده است!

بنابراین می توان گفت، سینما همین فروش اندكش را هم تا میزان زیادی در سینما «آزادی» دارد؛ چرا كه حدود ـ ۱۶.۶ درصد از كل فروش پایتخت ـ در فصل بهار متعلق به این مجموعه سینمایی بوده است.

ضمن آنكه اگر فرض كنیم، سینماهای شهرستان در فصل بهار توانسته باشند فروشی معادل ۶۵ تا ۷۰ درصد سینماهای تهران داشته باشند (كه البته خیلی خوش بینانه به نظر می رسد)، در پایان می توان نتیجه گرفت كه سینما «آزادی» حدود ـ ۱۰ درصد از كل فروش سینمای ایران ـ را در بهار گذشته تامین كرده است!

همچنین نگاهی در آمار فروش سال گذشته نشان می دهد فروش سینما «آزادی» در سال گذشته ۴.۵ میلیارد تومان بوده و فروش كل سینمای ایران ۳.۵ میلیارد تومان. در واقع در سال ۹۰ هم ـ ۱۲.۵ درصد از فروش كل كشور ـ متعلق به این مجموعه سینمایی بوده است.

×× ۱۵ درصد از مخاطبان تهرانی در سینما «آزادی»

در تعداد مخاطبان هم وضعیت به همین شكل است. حدود ۲۱۰ هزار نفر در طول سه ماهه بهار از پنج سالن سینما «آزادی» استفاده كرده اند كه این تعداد معادل حدود ـ ۱۵ درصد از كل مخاطبین ـ سینماهای تهران است!

×× كسی به فكر مخاطب هست؟

در سال های اخیر در تهران، چندین پردیس سینمایی ساخته شده است كه از جمله آن می توان به «ملت»، «زندگی»، «اریكه ایرانیان»، «شاهد» و ... اشاره كرد اما «آزادی» تنها پردیس سینمایی است كه در مركز پایتخت واقع شده است. همچنین این سینما، تنها پردیس سینمایی مدرنی است كه یكی از سرگروه های سینمایی را هم دارد.

سینما «آزادی» تنها پردیس سینمایی مدرن مركز تهران است و با هزینه های زندگی شهری، ترافیك سنگین در خیابان ها و ... چگونه می توان انتظار داشت كه مخاطب برای دیدن فیلم هایی كه كیفیت بسیار بالایی ندارند، فاصله طولانی ای را تا استفاده از پردیس سینمایی در شمال، جنوب، شرق یا غرب تهران طی كند؟

نكته قابل توجه در این میان، توجه به مخاطبان سینماست كه روز به روز تعدادشان كاهش می یابد. طبیعتا بخش عمده ای از مخاطبان كه محل كار یا زندگی آنها در مركز شهر چند میلیون نفری تهران است، ترجیح می دهند از سینمایی مدرن آن هم در همین محدوده جغرافیایی استفاده كنند و این در حالی است كه اغلب (و شاید تمامی) سینماهای مركز تهران، سالن هایی به خوبی یك پردیس مدرن نداشته و البته به دلیل تك یا دو سالنه بودن شان توانایی نمایش همزمان چند فیلم را برای انتخاب مخاطب ندارند. دقیقا به همین دلیل است كه پردیس های سینمایی در چند سال گذشته، درصد زیادی از مخاطبان را جذب كرده اند.


حال در شرایطی كه مخاطبان سینما در ایران، مخاطبانی هستند كه بیشتر این مدیوم هنری را به عنوان سرگرمی دنبال می كنند و البته فیلم ها هم كیفیت آنچنانی ندارند، آیا می توان انتظار داشت كه مخاطب برای دیدن یك فیلم، فاصله طولانی ای را تا استفاده از پردیس سینمایی در شمال، جنوب، شرق یا غرب تهران طی كند؟

×× چه خواهد شد؟

در روز های گذشته بحث تنبیه سینما «آزادی» وارد فاز جدیدی شده است. این سینما كه پیش از شدید شدن كشمكش ها، به عنوان سرگروه با «شور شیرین» قرارداد بسته بود، نتوانست مجوز اكران را دریافت كند و به صورت سرخود این فیلم كه روایتی از زندگی شهید كاوه است را روی پرده برده است.

اما در این شرایط نابسامان اكران كه عموم فیلم ها فروش بسیار نامناسبی دارند، چه كسی از ادامه تحریم سینما «آزادی» برای نمایش فیلم های جدید، تنبیه می شود؟ حوزه هنری كه هزینه های این سینما را از محل بودجه عمومی كشور تامین می كند یا تهیه كنندگانی كه فیلم هایی را با هزاران امید و آرزو می سازند؟!